Ajour coaching
Cristine Hermans

Vormen van begeleiding

Intervisie:
Intervisie is een vorm van deskundigheidsbevordering waarbij medewerkers, collegae, een beroep doen op elkaar om vanuit hun ervaring en deskundigheid mee te denken over persoonlijke- en of functiegebonden problemen en vraagstukken uit de eigen werksituatie. Deze collegae vormen samen een intervisiegroep.Het meedenken over het ingebrachte probleem gebeurt niet door het geven van  oplossingen en  tips maar dor het stellen van vragen waardoor de inbrenger van het probleem in  de reflectie wordt gebracht en het probleemoplossend vermogen wordt vergroot. Het is een methodiek waarbij de eigen deskundigheid binnen een organisatie wordt benut en ontwikkeld. Hierbij is het doel de professionaliteit te bevorderen.  Een intervisietraject beslaat een langere periode met een klein aantal vaste medewerkers. Vooraf worden afspraken gemaakt over het doel, de procedure en de inhoud van het traject. Intervisie kan zowel zelfstandig als onder begeleiding plaats vinden. Binnen een intervisiegroep is er sprake van gelijkwaardigheid.

Supervisie:
Supervisie is een individueel leerproces onder leiding van de supervisor. Hierbij wordt methodisch ingegaan op persoonlijke leervragen die iemand heeft ten aanzien van het werk. Het is een vorm van professionalisering door te reflecteren op de eigen manier van werken, denken en keuzes maken. Het geeft zicht op welke situaties iemand problemen opleveren, wat daarmee te maken kan hebben welke patronen daar in meespelen en welke alternatieven ontwikkeld kunnen worden. De supervisant leert denken, voelen, willen en handelen op elkaar af te stemmen en te werken aan een balans hiertussen. Op deze manier kunnen ervaringen in het werk bewerkt worden en dat leidt tot adequaat gedrag en beter functioneren. Belangrijkste doel van een supervisietraject is het vergroten van de zelfsturing van de supervisant. Een supervisie is of individueel of in een groep van maximaal 3 personen.

Coaching:
Coaching is een vorm van professionalisering waarin een persoon door de coach wordt gestimuleerd de regie te nemen over de eigen ontwikkeling tot een betere professional.  Coaching is een gestructureerd en doelgericht proces, waarbij de coach op interactieve wijze de gecoachte aanzet tot effectief gedrag door:

  • Bewustwording en persoonlijke groei
  • Het vergroten van zelfvertrouwen en
  • Het exploreren , ontwikkelen en toepassen van eigen mogelijkheden

Coach en gecoachte nemen ieder hun eigen verantwoordelijkheid voor het proces.

Vormen van begeleiding

Intervisie:
Intervisie is een vorm van deskundigheidsbevordering waarbij medewerkers, collegae, een beroep doen op elkaar om vanuit hun ervaring en deskundigheid mee te denken over persoonlijke- en of functiegebonden problemen en vraagstukken uit de eigen werksituatie. Deze collegae vormen samen een intervisiegroep.Het meedenken over het ingebrachte probleem gebeurt niet door het geven van  oplossingen en  tips maar dor het stellen van vragen waardoor de inbrenger van het probleem in  de reflectie wordt gebracht en het probleemoplossend vermogen wordt vergroot. Het is een methodiek waarbij de eigen deskundigheid binnen een organisatie wordt benut en ontwikkeld. Hierbij is het doel de professionaliteit te bevorderen.  Een intervisietraject beslaat een langere periode met een klein aantal vaste medewerkers. Vooraf worden afspraken gemaakt over het doel, de procedure en de inhoud van het traject. Intervisie kan zowel zelfstandig als onder begeleiding plaats vinden. Binnen een intervisiegroep is er sprake van gelijkwaardigheid.

Supervisie:
Supervisie is een individueel leerproces onder leiding van de supervisor. Hierbij wordt methodisch ingegaan op persoonlijke leervragen die iemand heeft ten aanzien van het werk. Het is een vorm van professionalisering door te reflecteren op de eigen manier van werken, denken en keuzes maken. Het geeft zicht op welke situaties iemand problemen opleveren, wat daarmee te maken kan hebben welke patronen daar in meespelen en welke alternatieven ontwikkeld kunnen worden. De supervisant leert denken, voelen, willen en handelen op elkaar af te stemmen en te werken aan een balans hiertussen. Op deze manier kunnen ervaringen in het werk bewerkt worden en dat leidt tot adequaat gedrag en beter functioneren. Belangrijkste doel van een supervisietraject is het vergroten van de zelfsturing van de supervisant. Een supervisie is of individueel of in een groep van maximaal 3 personen.

Coaching:
Coaching is een vorm van professionalisering waarin een persoon door de coach wordt gestimuleerd de regie te nemen over de eigen ontwikkeling tot een betere professional.  Coaching is een gestructureerd en doelgericht proces, waarbij de coach op interactieve wijze de gecoachte aanzet tot effectief gedrag door:

  • Bewustwording en persoonlijke groei
  • Het vergroten van zelfvertrouwen en
  • Het exploreren , ontwikkelen en toepassen van eigen mogelijkheden

Coach en gecoachte nemen ieder hun eigen verantwoordelijkheid voor het proces.